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Over the years I have published a number of books, articles in books, periodicals and dictionaries, and a few reviews of works by others. Feel free to explore by using the left hand menu.

CD: Swan Hennessy – En passant ... Selected works for piano

I was a co-producer of this CD, published in late 2020 on the Perfect Noise label (PN 2006), recorded by Moritz Ernst. I suggested the programme, convinced Moritz, wrote the programme notes and looked after the financing.

 

This is very original, very French descriptive programme music, largely written before 1914 (with two exceptions), and I think a discovery for lovers of French impressionist music. For reviews, see below.

 

Reviews

 

Online-Merker, 26 Nov. 2020, by Dr Ingobert Waltenberger: "Moritz Ernst ... bietet uns mit dieser Einspielung ein großartiges Panorama eines vollkommen vergessenen Komponisten. In den Grenzregionen zwischen amerikanisch-irischem, deutschem und französischem Kolorit offenbarten sich originelle und humorvolle musikalische Skizzen und Sketches. Gut gespielt mit einer gehörigen Portion an Klangmalerei, Witz und Charme. Empfehlung!"

 

Klassik heute, 22 Dec. 2020, by Martin Blaumeiser: "... die präziseste Charakterisierungskunst auf knappstem Raum – Hennessys Werk folgt eigentlich immer einem Programm – ist dennoch beeindruckend. ... Ernst spielt diese Musik mit Hingabe und schafft es vor allem, immer sofort den richtigen Tonfall zu treffen – die größte Herausforderung angesichts der Kürze dieser Stückchen: Hier muss man auf den Punkt „da“ sein! Ganz überzeugend klappt das dann bei den abschließenden Pasticci-Kompositionen À la manière de… So gesehen ist Hennessys Musik tatsächlich eine Entdeckung und immerhin kurzweilig bis vergnüglich, auch wenn sich der Komponist letztlich nur als Randerscheinung im reichhaltigen Pariser Musikleben bewegt hat."

 

De Standaard, 6 January 2021, by "(st)": "[...] Maar Hennessy is bovenal een magistrale karikaturist, die met enkele pennenstreken een scène of personage weet neer te zetten. Vlaamse dorpjes, obese Amerikanen, schofterige walsen, Reger en Ravel: allemaal passeren ze de revue in Hennessy’s portrettengalerij, die qua spitsvondigheid en humor met het beste van Satie kan wedijveren."

 

The Irish Times, 8 January 2021, by Michael Dervan: "'Influence' may well be the wrong concept for these mildly picturesque, dilutely impressionistic works […] They come across more on the lines of pallid parodies, mostly drained of momentum and energy, and not helped by the sometimes too vivid evocation of moments from their musical models."

 

Musicweb International, April 2021, by Jonathan Woolf: "Hennessy […] is an ardent but not over-effusive nature painter. In En passant (1911) there is refinement and limpidity as well as busy village depiction, and a possible presentiment of Honegger’s train study. […] Ernst proves an excellent guide to these concise descriptive piano pieces. He makes the most of the music’s contrasts and plays with great sympathy throughout in a sensitive acoustic. The notes are by Axel Klein, Hennessy’s biographer, and one could hardly hope for better writing."

 

Piano News, March/April 2021: Die modernistischen Strömungen des frühen 20. Jahrhunderts haben Hennessys Musik zwar mitmodelliert, ihr vorherrschender Grundzug bleibt aber tonal und konservativ, dabei nie rückwärtsgewandt oder reaktionär. Pianist Moritz Ernst trifft den noblen Ton dieser äußerst geschmackvoll ausgemalten Stimmungs-"Bilder" mit traumwandlerischer Sicherheit. Ja, diese impressionistischen Preziosen sind tatsächlich eine Entdeckung!

 

Neue Zeitschrift für Musik, April 2021, p. 72, by Rainer Nonnenmann: "Dem Pianisten Moritz Ernst sind schon Wiederentdeckungen von Werken verfemter und vergessener Komponisten wie Viktor Ullmann, Arthur Lourié und Walter Braunfels zu danken. Nun hat er eine Auswahl von Hennessys Klavierstücken eingespielt, ebenso brillant wie einfühlsam, temperament- und schwungvoll. Die überwiegend zwischen 1910 und 1912 entstandenen Stücke sind charaktervolle Miniaturen mit sprechenden Titeln, die leicht außermusikalische Assoziationen wecken. […] Hennessys Klaviermusik hat rhythmisch-motivische Prägnanz, ist virtuos, effektvoll, elegant, vollgriffig oder liedhaft, glänzend oder empfindsam. […] Die Musik ist unterhaltsam, durchaus auch überraschend und bezaubernd, bleibt aber im zeittypischen Rahmen gehobener Salonmusik des späten, langen 19. Jahrhunderts […] An die Erfindungskraft und Eigenart der Melodik, Harmonik und Rhythmik seiner französischen Zeitgenossen Debussy und Ravel reicht Hennessy nicht heran."

 

ClassicsToday.com, June 2021, by Jed Distler: "[…] The humorous dotted rhythms in Mondaine (the fourth piece of Croquis de femmes Op. 33) suggest how Schumann and Chabrier's love child might have turned out to be. Au bord de la foret Op. 21 is mostly slow moving and stark, save for a brief animated interlude. The first of the two Fêtes Op. 36 wouldn’t be out of place in a zesty Poulenc group, while the second piece is late Scriabin as if recomposed by late Debussy. The three-movement Sonatine may take its cue from Ravel's similarly structured work, yet the harmonic language and content lean toward Roussel's darker sound world. Hennessy's melodies don't easily stick in the memory, but his strong feeling for form and dramatic timing hold your attention. So do Moritz Ernst's colorful and committed interpretations […]"

 

Diapason, August 2021: […] Français de coeur et par son style, limpide et clair, il est un observateur-né : il y a de la vivacité et un humour fin dans ses Croquis de femmes (1911). Au détour d'une visite Dans un atelier de couturiers (1913) ou au travers de sa vision des Banlieues (1929), tout un paysage urbain disparu (usines, forts militaires, villas coquettes) refait surface. […] Une jolie découverte, à mettre au crédit de Moritz Ernst (Perfect Noise).